نقـــدِ يك انتقـــاد

اين مطلب اختصاص داده شده به انتقاد دوست خوبمون ، در مورد اهنگ وبلاگ .  نقد ايشون درقسمت نظر دهي مطلب قبلي ميباشد . (البته اين متن قرار بود بصورت كامنت براي ايشون فرستاده بشه ولي بدليل حجم زياد مطالب و دسترسي راحت تر دوستان ، بصورت post در وبلاگ درج شد )<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

* * *

سلام محمد جان . از اينكه به ما استادانه سر زدي بسيار ممنونم . بله همينطور كه در جريان هستي خيلي از كساني كه به ظاهر خودي هستند بيشتر ضربه ميزنن تا اغيار ! به هر حال .... .  از توجه موشكافانه اي كه به قطعه يك دقيقه وبلاگ كردي ممنونم . عرض شود كه اين قطعه كاملا بداهه و بدون تكرار نواخته شد ، با اصرار يكي از دوستان ! باري عزيز هيچ گاه خود را نوازنده ندانسته و نميدانم ولي نكاتي را قابل بيان ميدانم كه در پي عرض خواهم كرد .

 

1/ قطعه بيداد  جناب مشكاتيان را به ياد ندارم و شايد بارها شنيده باشم ولي اگر شباهتي وجود دارد از روي طوطي وار نوازي نبوده و با كمي تحقيق شنيداري ميتوانيد نظير اين موتيف را در آثار گذشتگان بيابيد . پس اين خرده گيري شما ميتواند به جناب مشكاتيان نيز بسط پيدا كند كه چرا فلان جمله را شبيه فلان جمله مرحوم حبيب سماعي نواخته اند !!! به وضوح قطعاتي را از حضرات شنيده ام كه  در صفحات سنگي توسط قدرمردان فقيد موسيقي ايران زمين نواخته شده اند ..... بگذريم ....

 

2/ اين مورد هم تقريبا مثل مورد يك ميباشد با اين تفاوت كه حضرت عليزاده تنها كسي نيست كه ميراث دار اين شيوه يه ريز نوازي ميباشد ! و در كارهاي ديگر عزيزان استاد نيز ميتوان چنين نواختن را ياد كرد . از جمله مرحوم علي اكبر خان شهنازي و بخصوص عبدالحسين خان شهنازي . . . نميدانم شما وقتي به اين دقت مضرابهايه چپ و راست را از هم تشخيص ميدهيد چگونه اين قطعه را جويده نوازي ميناميد ؟!!!!! اين قطعه همچنان كه ميشنويد حال و هواي دروني نوازنده را ميرساند . همچنين خواستم در بحث وبلاگ هم تاثير گذار باشد . 3/ دوست عزيزم اين قطعه ايده نيست !!!! در خلال يك جمله حالات مختلف از مايه هاي مختلف را نواختن نيست !!!!!! چيزي در حدود مركب نوازي در يك جمله نيست !!! عزيز دلم در اين چند ثانيه سه يا چهار گوشه از دستگاه همايون مداما در حال اتصال به يكديگرند و در اين ميان بيان مايه هاي مختلف و مركب نوازي از جنابعالي مرا سخت متحير كرد !!!!!!

 

4 / صحبت از زمانبندي كرديد . اين را نيز از شما بعيد ميدانم ! شما كه اهل اين طريق هستيد . ,, 1 / زمان قطعه بسيار كوتاه ! 2 / فواصل در اجرا بلند ! 3 / بالا بودن سرعت پاساژها و تحريرها و . . . (به اقتضاي حال و هواي حاكم بر قطعه) 4 / بداهه بودن قطعه و حالات حاكم بر نوازنده و ...  . بنا بر اين موارد و اينكه قطعه از چهار جمله تشكيل شده و به خاطر ارتباط نزديك جمله ها هيچ گونه كاستي در زمانبندي احساس نميكنم !

 

5 / قطعه را 2 تن از دوستان عزيزم كه از شاگردان يكي از اساتيد بحث ميباشند با زمانهاي كمتر از نصف نواختند . خود نيز نواختم . حالتي را كه شما بيان كرديد در نيافتيم !!!! خوشحال مي شوم اگر شما اين قطعه را با سرعت مورد نظرتان براي ما بنوازيد و بفرستيد تا بدانيم  چه حالتي منظور شماست !

 

6/ در مورد تركيب و استفاده از مولفه هاي مختلف و گرد آوردن آنها در يك متن بايد عرض كنم كه در قطعه مذكور تركيب عميقي وجود ندارد ، چه در مضراب نوازي و چه در تركيب سبكهاي مورد نظر !!!!!     به دليل سادگي قطعه و تركيب آن اين مبحث را ادامه نميدهم .

 

7/ در مورد پابلو كازالس كاملا موافقم . 8 / عزيزم ، برادر ، در جمله اول قطعه با مضراب راست بر روي پرده هاي دو و سي و لا  بكار ، نواخته ميشود كه شما لاي كرون شنيده ايد ! و در اين حال در ابتداي جمله دوم تقريبا همين پرده گيري با مضرابهاي ديگر نواخته ميشود . بنده با يكنواختي در قطعات و كارها موافق نيستم ، و هميشه سعي كرده ام كه طوطي وار فقط نوازنده رديف و سبك حضرات نباشم  و جملات يكسان را در فواصل مختلف با مضرابهاي گوناگون اجرا كنم . اين احساس كه قطعه اي با جمله هاي  يكسان ولي با مضرابهاي متفاوت به دگرگوني و شكنندگي برسد براي من نا مانوس است !

 

9/ اگر به قطعاتي كه اساتيد بزرگ ما در بداهه نوازي ها اجرا كردند خوب دقيق بشويد حتما مواردي آني از قبيل نا هماهنگي دست راست و چپ و گاهي فرار مضرابي از روي سيم را خواهيد يافت !!! در يكي از كنسرتهاي جناب شجريان در آمريكا ، چند بار آقاي پيرنياكان چنين وضعي ميابند و همچنين از حضرت لطفي در آمريكا كه چنين ميشود !!! . . . به هر حال هرگز به اين نتيجه نرسيدم كه دست راست اين دو بزرگوار از دست چپ آنها قويتر يا ضعيف تر است !!!(البته سوء تفاهم نشود ، من خود را با كسي قياس نميكنم ) در مورد دراب و ديگر موارد بايد عرض كنم كه اين قطعه چنين ايجاب ميكرد و به خاطر لحن و بيان قطعه از اين نوع مضراب استفاده شده است و دليل بر چيز ديگري نيست .

 

10/ بله عزيز ، جمله سوم هنگام يكي از پوزيسيون ها مقداري نا هماهنگي وجود دارد كه طبيعتا در زمان اين جمله به طور آني و فقط تا پايان موتيف ِ بعد از پوزيسيون مذكور تاثير ميگذارد . دوست عزيز اينكه چنين مواردي پيش نيايد لازم نيست نوازنده براي پوشاندن ضعف آنى به حربه هاي ديگر روي بياورد ! چرا كه اين خود ضعف بزرگتريست ! من ميتوانستم اين قطعه را بارها و با دقت بالاتر اجرا كنم و حتي چند روز تمرين !!!! و در بين انها بهترين اجرا را انتخاب كنم ! و در ضمن اين موتيف نيازي به تكيه ندارد چرا كه تنها يك رفت و برگشت نيمه بلند در بالا دسته است كه در نهايت به پرده بم نيز اشاره ميكند و فقط پرده گيري ساده ميباشد و نميدانم شما چه شنيده ايد !!!!

 

11 / اينكه شما نظر به زيبايي جمله چهارم و پاياني داريد ممنونم . ولي در مورد سه كلمه تند ، نا دقيق ، و عجولانه عزض كنم عجولانه بودن نا محسوس را به دليل شرايط حاكم بر آن ساعت كه اجرا كردم قبول دارم . . .  در مورد دقيق بودن كار عرض كنم ، كار بداهه، زمان قطعه ناچيز، و . . . اگر به شما بگويند كه سازت را بردار و يك قطعه با فلان مضمون (با توجه به موضوع وبلاگ) در 55 تا 60 ثانيه بزنيد چه ميكنيد !!!؟!!! وقتي كه يك چشمتون به ثانيه و يك چشم به دسته ساز با فواصل پرده اي زياد و با اين سرعت ، خدايي چه ميكنيد !؟!؟!     در مورد سرعت كار حرف خاصي ندارم . اين مضمون با اين سرعت همسو است . و اگر از اين آرام تر نواخته بشود به حالت قطعه آسيب ميرسد ، سرعت و ايست هاي ناگهاني در پرده هاي بيات راجع و بيداد گواه اين مطلب است .

 

12 / خوشحالم كه به نظر شما من با جناب عليزاده اين مشكلات رو هر دو با هم داريم !!! ( بگو عليزاده آجيل مشكل گشا ميخواست !!!) در مورد اجراي تكيه بر روي سيم زرد ، چشم ! از طرف خودم قول ميدهم كه انجام دهم ولي از طرف آقاي عليزاده نميتوانم قولي بدهم !!! 13 / مرد بزرگ عليرقم گفته شما كه : "كار خوبي نكرده ايد اين قطعه را نقد كرده ايد و در حقيقت شيوه نوازنده را ،" من بسيار با اين كار موافقم ، هر چند جنابعالي به چند نكته توجه نكرديد .( 1/ با چند لحظه شنيدن ساز از كسي نميتوان گفت كه دقيقا چه سبكي دارد ! 2 / اين قطعه از ادوات مضرابي جناب عليزاده برخوردار هست ولي نوازنده اصلا متكي به سبك ايشان نيست . 3 / در مورد نوع بيان حالات قطعه به وسيله مضرابهاي ياد شده، توسط شما نوعي قضاوت سمبوليك به نوازنده تحميل ميشود ! كه با توجه به تنوع بسيار بسيار زياد مضراب نوازي و داشتن حق انتخاب توسط نوازنده البته به شرط رعايت زيبايي شناسي انتقاد  شما را در اين زمينه نيز نمی پذيرم ....

 

14/ صحبت هاي ديگر تكرار مكررات است و به قول شما سر و ته يك پل را رفتن و برگشتن ، هرچند براي اين مطالب كه قريب به چند ساعت وقت مرا گرفت ميتوان اين مثال را آورد ولي نهايت كم لطفي شماست كه قطعه چند ثانيه اي را به رفتن و برگشتن يك پل نسبت دهيد ! نقدي كه شما از اين 5۰-60 ثانيه كرديد تا حالا نديده بودم كسي از كنسرتي چند ساعته به عمل بياورد !!!! من خجالت ميكشم چرا كه براي قطعه به اين كوتاهي صحبت به چه جاهايي كه كشيده نشد ! از اين كه دست و پنجه حقير را حيف ميدانيد و دلسوخته راه مينماييد سپاسگذارم . ولي از شما تمنــّـا دارم چنين زود دست تطاول به احساسات خود نگشاييد . از اينكه اهل بحث و نقد هستيد بسيار خوشحالم . ولي فراموش مكن :

       " عيب مي جمله بگفتي ، هنرش نيز بگو *** نفي حكمت مكن از بهر دل عامي چند "

 

/ 13 نظر / 3 بازدید
نمایش نظرات قبلی
mona

سلام همون طور که خودت گفتی اين مطلب رو در جواب يکی ديگه گذاشتی اينجا پس لازم نديدم اين جوابيه رو منم بخونم.هميشه ميخوای مثل تاريخ بنويسی رحم کن برادر ارحمی ارحمی اخي انا بچاراااااااااااااااا.ok?به جای خوندن داشتم حفظ شون ميکردم.بای

میترا

سلام وبلاگ بسيار زيبا و البته ير محتوی داريد مطلبتان بسيار زيبا بود با تشکر

كورش بزرگ

سلام بر استاد.....از لطفتون بینهایت سپاسگذارم.....در اسرع وقت شما را اد میکنم....راستی استاد منم مثل شما تار نواز هستم.....بازم ممنون.....اهورا نگهدارتان!

hamid

سلام.اول از همه ممنون از لينکت.آقا من بلد نيستم لينک بدم وگرنه حتما از عهده خجالت شما و ساير دوستان عزيز به در می‌امدم.دوم اينکه چرا به کچل می‌گويند زلف ‌علی؟!؟!؟!؟؟!؟!متجه منظورم هستيد(چشمک ياهو)موفق باشيد.

كورش بزرگ

سلام استاد......من شما رو ادد کردم......بازم ازلطفی که میخواین بکنین ممنونم.....به ۲۵ فرن قبل برین تا کورش بزرگ به شما پاداش بده....خق نگهدارتان!

honey

سلام دوست عزيز ممنون که سرزديد ، وبلاگتون هم حرف نداره بازم بهتون سر می زنم هر چی باشه شما رو سعيد معرفی کرده و بنده ارادت خاصی نسبت به داش سعيدم دارم / خوش باشيد هميشه و موفق .

كورش بزرگ

سلام دوست عزیز....آپدیت کردم....سربزنید سبب مسرت شاهنشاه است........حق نگهدارتان!

MOSHTAGH

سلام استاد می خواستم بدونم از کی تا حالا موسيقی سنتی ايران با گروه متاليکا همسايه و هم دم شده ؟؟؟؟!!!!!!! شما که ادعای نوازندگيت ميشه !!!!!!!!!!! خجالت نمی کشی که حرمت موسيقی ملی و باستانی ايران رو با يه گروه که کل قدمتش به ۵۰ سال نمی رسه به منجلاب می کشی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!! اگر واقعا نوازنده هستی و از اين بچه مطربا نيستی و حرمت سازو می دونی اين لينک و از وبلاگت بر دار اگه هم واست خيالی نيست . تو رو به خير و ما رو به سلامت . يا علی

hamid motebasem

از وبلاگ شما ديدن کردم . وبلاگ مناسبی بود . موفق باشيد . در ضمن با نظرmoshtagh کاملا موافقم . اميدوارم زود تر در رفع اين اشتباه برزگ انجام وظيفه کنيد .

استادبربت،استادسينا

پيشته پدر سوخته شاسكول